Saigon en excursie naar Cu Chi en Cao Dai - Reisverslag uit Củ Chi, Vietnam van Nathalie Hofman - WaarBenJij.nu Saigon en excursie naar Cu Chi en Cao Dai - Reisverslag uit Củ Chi, Vietnam van Nathalie Hofman - WaarBenJij.nu

Saigon en excursie naar Cu Chi en Cao Dai

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

12 Juni 2014 | Vietnam, Củ Chi

Maandag, de eerste volle dag in Saigon hebben we goed besteed.
's-Ochtends zijn we door 19 vietnamezen met Djoser T-shirts met cyclo's door het bruisende verkeer naar Chinatown gefietst, wat zoals reeds aangegeven een hele ervaring was. We hebben hier 2 tempels bezocht, bijzonder druk bezochte, overdekte en derhalve warme chineese markten en de "medicijnstraat" waar allerlei kruiden te koop waren, goed voor het lichaam.

Nadat we rond het middaguur in het oude stadscentrum zijn afgezet hebben we eerst een traditionele knoedelsoep gegeten die ons weer genoeg energie gaf om de highlights van de stad te bekijken. Nadat we eerst 3 keer verkeerd om het paleis van de hereniging gelopen hadden voordat we het eindelijk vonden, het was ook nog heel lelijk, zijn we eerst maar lekker koffie bij Starbucks gaan drinken. Sorry, maar dit moest even. Na de koffie hebben we inderdaad Marjon, het postkantoor en de Kerk de Notre Dame bezocht.

Dinsdag een excursie vanuit Saigon. De eerste stop is Cu Chi, waar we het terrein bezoeken met het tunnelstelsel dat de VietMinh in de veertiger jaren gebruikte als uitvalsbasis tegen de Fransen en die de VietCong later gebruikte als schuilplaats tegen de amerikanen. Heel indrukwekkend om te zien hoe smal en laag die tunnels zijn en hoe verschrikkelijk het daar moet zijn geweest los van de oorlog, qua temperatuur.

Na de Cu Chi Tunnels rijden we door naar Tay Ninh waar de religieuze beweging de "Cao Dai" zetel houdt. De Cao Dai is na het boeddhisme en katholiscisme de derde godsdienst van Vietnam. Deze religieuze beweging heeft heiligen en goden uit diverse godsdiensten over genomen (the best of both worlds), waarbij het confucianisme, het boeddhisme en taoïsme het sterkst vertegenwoordigd zijn. Moet ik dit allemaal onthouden ? Nee, want de Britse auteur Graham Green omschreef het Cao Dai als "een uit de hand gelopen grap".

Rond het eind van de middag zijn we terug in Saigon. We bezoeken nog een waterpoppentheater en gaan daarna op zoek naar een volgende eettent. Het is "Geit" geworden, op een mini BBQ op tafel, en het was heel lekker !

Smakelijk, proost en tot het volgende verslag over de Mekong Delta

Nathalie

• 12 Juni 2014 - 21:28

Tach:

Hej sweetadventurerwoman...heerlijk om weet even een update van je te lezen. Voel me afensoms een saaie (thee)muts naast jou, Starbuckswoman ;-)) poen en tot lees weer. Tach.

• 13 Juni 2014 - 17:00

Marjon Castro:

Hoi Nathalie,

Leuk jouw reisverslag te lezen, zoooo herkenbaar, dat hebben wij ook allemaal ondernomen en gezien.
    Postkantoor, Notre Dame, Cu Chi tunnels en inderdaad óók de Cao Dai (best indrukwekkend) en inderdaad ook nog naar het waterpoppentheater (daar hadden wij persoonlijk wat minder mee).
    Tocht over de Mekong Delta hebben wij met een heel leuk reisgeschap van ca. 8 medereizigers gemaakt met één overnachting aan boord, te gek en veel gelachen. Ergens halverwege nog van boord gegaan en nog fietstocht langs het water gemaakt!! Hele leuke tijd gehad.
    Over 4 uurtjes 1e voetbalwedstrijd Nederland - Spanje maar dan lig jij al op één oor, je zult de uitslag wel morgenochtend bij het ontbijt vernemen.
    Benieuwd weer naar jouw ervaring(en) over de Mekong Delta en kijk wederom uit naar jouw volgende verslag hierover.

Groetjes uit een momenteel bewolkt Maastricht van
    Marjon

• 13 Juni 2014 - 18:27

Kirsten:

je moet schrijfster worden.... echt leuk om te lezen.
    p.s. ..... de hockey mannen staan ook in de finale!
    Dat moeten die voetballertjes nog maar eens zien te evenaren :)

• 15 Juni 2014 - 21:05

Marion:

Hey Nathalie,

mooie reis maak je geweldig, om jaloers op te zijn. Volgende keer ga ik lekker met je mee, laat mijn mannen dan gewoon thuis.

Leuk om je een beetje te volgen zowel via internet als via de whatsapp. Geniet ervan!

P.S. We kunnen altijd nog een keer samen naar Simon, daar wil ik ook nog heel graag naar toe.
    Volgens mij ben je daar nog niet geweest!

Verslag uit: Vietnam, Củ Chi

Nathalie

Onze Nattie gaat op reis! Met Djoser een tour door Australie! Waar hoe, wat en waar kan ze jullie beter zelf vertellen door GEREGELD een reisverslagje op haar eigen, persoonlijke, voor haar alleen, privé, website te plaatsen. Af en toe een leuk fotootje erbij en wij zijn weer helemaal blij! We zijn vooral geinteresseerd in de smeuige verhalen, dat begrijp je wel. Als je dit leest, lieve Nat, dan zijn we gezellig aan de borrel bij Huize Stapel voor een farewell dinertje om je nog even een hart onder de riem te steken voor 't geval dat nodig is. Nee hoor, vooral om nog even gezellig samen een glas te drinken op de geweldige reis die je gaat maken en je op het hart te drukken dat je moet genieten en NOOIT met mate! Veel plezier met dit handige webboek en we hopen vaak van je te horen! dikke poen Manon