Camaguey -------> Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Nathalie Hofman - WaarBenJij.nu Camaguey -------> Varadero - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Nathalie Hofman - WaarBenJij.nu

Camaguey -------> Varadero

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

17 April 2008 | Cuba, Varadero

Hallo allemaal,

Alweer een hele reis achter de rug.

Van Camaguey op weg naar Sierra Maestre. We waren qua overnachting op het ergste voorbereid dus uiteindelijk viel het allemaal mee. Je moet alleen niet bang van kikkers zijn. Kikkers op de plee, kikkers op de vensterbank, kikkers in de douche, ieieieie. Maar we hebben het overleefd, en daar midden in rimboe het lekkerst gegeten.
De dag erna de bergen in. Eerst met onze bus totdat het te stijl werd, daar opgepikt door jeeps en doorgereden naar het beginpunt van de wandeling. Boven in de bergen gelopen naar de hutten waar Castro, Guevara en consorten de revolutie voorbereid hebben. Erg interessant.

Na Sierra Maestre op weg naar Santiago de Cuba. Een heel leuk stadje. De stadjes zijn echter niet zoals bij ons. Je bereidt een hele stadswandeling voor, voor een hele dag, en uiteindelijk doe je hier dan 2 uur over. Het ligt allemaal erg kort bij elkaar en buiten de "ring" van het stadscentrum ziet het er allemaal bouwvallig uit. Maar al met al was Santiago erg leuk, erg warm, maar erg leuk.

Na Santiago de Cuba een hele lange reisdag van +/- 700 km helemaal van het oosten naar over de helft terug naar het westen naar Santa Clara. In Santa Clara heeft Che Guevara een trein met munitie van Batista laten ontsporen waarmee hij een groot aandeel heeft gehad in het slagen van de revolutie. Alle belangrijke plekken gezien, de plek van de trein, het gedenkteken van Che en het mausoleum waar Che Guevara herbegraven is.

Dit was gisteren, s-middags doorgereden naar Varadero. Een nieuwe wereld, t'is hier net een europese badplaats. Cubanen mogen hier maar in mindere mate komen.
De zee is schitterend, net de arubaanse zee maar dan met hoge golven. We mochten gisteren niet zwemmen dus maar 2 uurtjes op het strand gezeten aan de Cristal (lekker cubaans bier).

Vandaag zouden we het ervan gaan nemen. Onze laatste hele dag op Cuba, ware het niet dat het bewolkt is. T'is hier veel frisser dan op de zuidelijke kant van het eiland dus hopelijk dat het nog wat open waait, maar daar hebben we goede hoop op.

Over de salsa Manon, tja niet echt veel gedanst, allereerst hebben we geen dansende mannen in de groep en op de plekken waar je komt wordt of weinig salsa gedanst of er zitten alleen cubanen. Kortom, t'is allemaal, en dan zeg ik ALLEMAAL, niet zoals in de brochures beschreven staan.

De mensen die zeggen dat Cuba een schitterende eiland is, die zijn volgens mij niet verder geweest dan een all inclusive hotel.

Mijn mening over Cuba heb ik nog niet gevormd. Daarvoor heb ik TEVEEL verwarrende indrukken opgedaan. Ik had "geen mening" over cuba toen ik kwam, ik wilde het allemaal op me af laten komen, ik verwachtte "vergane glorie" bedacht ik me naderhand. Dat is het echter NIET. Het is "puin". Er wordt in woningen gewoond die bij ons onbewoonbaar verklaard zouden zijn!

De mensen zijn dus bijzonder aardig maar echt in contact met je komen ze niet. Als je reageert op hun vragen " where are you from", dan willen ze je meteen mee nemen naar hun restaurant of erger nog, meteen vier kinderen met je krijgen en met je trouwen, hahaha.

De mensen zijn bijzonder aardig zoals ik al eerder schreef en lijken tevreden. Je kunt door achterbuurten lopen en ze doen je niks, ze kijken en " psssssssssssten" alleen maar.

Al met al is het een hele mooie, leuke, gezellige vakantie geweest. Cuba is interessant, ik ben heeel erg benieuwd hoe alles veranderd als de Castro's niet meer aan de macht zijn en hoe het eiland dan veranderd. We zullen het wel zien.

Nu, dit was het reisverslag tot nu toe. Het is nog steeds bewolkt :-( maar we komen de dag wel door.

Morgen tot een uur of 3 hier in Varadero, dan op naar Havanna voor een vlucht, wederom via Parijs naar Amsterdam waar we zaterdag ochtend aankomen.

Hasta la Pasta Nathalie XXX

• 17 April 2008 - 15:54

Manon:

Natsje
    goede reis en dank voor je mailtje!
    Wij (ciel en ik) hebben dinsdag a.s. voor je "gereserveerd" !

Poen

• 17 April 2008 - 17:10

Guy:

volgens miech is ze de kluts kwiet.
    ze kump zaoterdag um 14.00 oor op schiphol aon (AF1470).

• 17 April 2008 - 17:15

Guy:

en iech bin ouch de kluts kwiet!
    ut mot AF1740 in plaots vaan AF1470 zien.

• 17 April 2008 - 18:47

Liedje:

welkom thuis, laat alle indrukken lekker bezinken. Kan me wel voorstellen tot je in de war bent. Hier is alles zo voorspelbaar en kneuterig. Daar kunnen we ook van genieten, nietwaar. Leuk ook dat ik weer eens kan lezen wat je vrienden je allemaal sturen. Als jij een keer per jaar op vakantie gaat en blogt dan kom ik iedereen weer tegen. Sjiek! De groeten van mij tot 'nne volgende kier en..... veer zien us

• 18 April 2008 - 06:45

Ann:

Hoihoi,

Goeie reis en ver zien us!
    Merci voor het mooie verslag. Tot volgende week!
    Grtjes

• 18 April 2008 - 08:31

Karien:

Mooi reisverslag heb je geschreven!!
    Ik ben heel benieuwd naar de Cubaanse details en vooral naar al je FOTO'S...
    We wensen je een veilige en comfortabele terugreis.
    Tot gauw, groetjes van "iedereen" van EVK.

• 18 April 2008 - 14:19

Henk:

Interessante beschouwinkjes over het eiland. Meer 'puin' dan glorie dus, zelfs geen vergane, is je voorlopig oordeel.

Beter (welvarender, meer verzorgd,etc.) dan in ons eigen kikkerland is het maar op weinig plaatsen in deze wereld, realiseer je je maar weer 's.

Een mooie en interessante reis rijker kom je zaterdag, hopelijk goed gezond, weer thuis.
    Goeie reis gewenst !!!!!en
    tot zaterdag !!
    h.

• 18 April 2008 - 14:50

Marjon:

Inderdaad een hardstikke leuk reisverslag, ik heb genoten.
    Ik wens je dan ook een hele prettige terugreis, kom gezond terug in Maastricht en veer zien us volgende week!!! Enfin, geniet nog van je lang weekend want het wordt mooi weer!!
    Daaaaaaaaag, de Kemp!

Havanna

31 Maart 2008

Opnieuw op pad
Nathalie

Onze Nattie gaat op reis! Met Djoser een tour door Australie! Waar hoe, wat en waar kan ze jullie beter zelf vertellen door GEREGELD een reisverslagje op haar eigen, persoonlijke, voor haar alleen, privé, website te plaatsen. Af en toe een leuk fotootje erbij en wij zijn weer helemaal blij! We zijn vooral geinteresseerd in de smeuige verhalen, dat begrijp je wel. Als je dit leest, lieve Nat, dan zijn we gezellig aan de borrel bij Huize Stapel voor een farewell dinertje om je nog even een hart onder de riem te steken voor 't geval dat nodig is. Nee hoor, vooral om nog even gezellig samen een glas te drinken op de geweldige reis die je gaat maken en je op het hart te drukken dat je moet genieten en NOOIT met mate! Veel plezier met dit handige webboek en we hopen vaak van je te horen! dikke poen Manon