Hanoi en het noorden - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Nathalie Hofman - WaarBenJij.nu Hanoi en het noorden - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Nathalie Hofman - WaarBenJij.nu

Hanoi en het noorden

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Juni 2014 | Vietnam, Lào Cai

In tegenstelling tot eerdere berichtgeving heb ik de vrije dag in Hanoi toch lopend doorgebracht. We hebben de wandeling uit de Lonely Planet gelopen en die was fantastisch. Wat een leuke, bruisende, afwisselende stad. We lopen door de oude wijk met 36 straten. Dit zijn er veel meer, maar heeft betrekking op de 36 gilden die er beoefend werden en nog steeds worden. Enkele die we tegen komen zijn: de tingieters, lampionnenmakers, tassen (uiteraard), gereedschap, ijzer, spiegels, schoenen en uiteindelijk de voedsel- en vleesmarkt.

Na de wandeling nemen we een taxi terug naar het hotel waarna we naar het station van Hanoi gaan (Ga Ha Noi) waar we de nachttrein nemen naar het noorden, naar Lao Cai. Een leuke belevenis die nachttrein. De couchettes zijn netjes maar over een reis van 320 km doen we ongeveer 8 uur en dan kom je ook nog met vertraging aan.

In Lao Cai staat een nieuwe bus op ons te wachten die ons 60 km noordoostelijk brengt naar het bergdorp Bac Ha. Hier is een levendige, kleurrijke zondagsmarkt die we bezoeken. Ook hier zijn de kleuren van de klederdracht, de tassen en de doeken prachtig. We overnachten hier in Bac Ha bij de mensen thuis, de zgn. "Homestay".
Een inmiddels mooi aangebouwde boerderij waar we allemaal samen op een zolder, op dunne matrassen en onder klamboes slapen.
Maar eerst doen we hier onderleiding van onze eigen, Vietnamese gids Jozef, een wandeling door de rijstvelden en langs omliggende dorpen waar de mooiste foto's worden gemaakt van vergezichten en spelende kinderen. Hier krijg je toch eindelijk het gevoel in het "echte" Vietnam te zijn.

Hoewel onder primitieve omstandigheden, 2 pitten en een houtvuur, komt er 's-avonds een heerlijke maaltijd op tafel waaronder loempia's met een heerlijke dipsaus, gefrituurd varkensvlees, kip met groenten, groenten, rijst, apart gekruide frieten etc.etc.

Na een redelijke nacht, rijden we de dag erna terug naar Lao Cai, waar we een foto maken van de grenspost met China (aan de overkant van de rivier), waarna we doorrijden naar Sa Pa. De planning is dat we hier in de middag weer een wandeling maken, maar de eerste keer tijdens onze reis gooit de regen roet in het water. Dus, we lunchen wat langer en trekken ons dan terug in ons "gribus" hotel,
De volgende ochtend regent het nog steeds, maar de geplande wandeling in het naastgelegen dal kan doorgaan omdat het daar niet regent. Tijdens deze wandeling worden we verwelkomt door tientallen vrouwen en kinderen van etnische minderheidsgroepen waaronder de "Mhong" en de "Dao", die ons tijdens de wandeling blijven achtervolgen en aan ons hoofdzakelijk geborduurde, karakteristieke doeken, tassen, mapjes etc.etc. proberen te verkopen (wat uiteindelijk uiteraard ook lukt).

Na deze wandeling gaan we teug naar het hotel waar we ons nog snel kunnen opfrissen voor vertrek naar Lao Cai waar we de nachttrein terug nemen naar Hanoi waar we bijzonder vroeg arriveren (half 5). Door naar het hotel, weekendtas ompakken voor een nacht op de boot in de baai van Ha Long.

• 26 Juni 2014 - 21:17

Tach:

Hej pupke...naaiz weer...enjoy Hanoi en dikke poen.
    Mocht ik je niet meer spreken vooraf..safe flight alvast. Knufke

• 27 Juni 2014 - 14:02

Anniek:

Wat weer een mooi verhaal! en prachtige foto's!
    Groetjes Anniek

• 27 Juni 2014 - 21:16

Marjon:

Oh Nathalie leuke foto's en zo herkenbaar allemaal, beleef het ook weer helemaal mee, fantastisch!! Die nachttrein was ook echt een belevenis en inderdaad die mooie wandelingen tussen de rijstvelden etc. etc. in het prachtige noorden, Hanoi te veel om op te noemen!!
    Hoop voor jullie dat jullie nog mooi weer hebben tijdens jullie tocht met de boot door Halong Bay want dat is ook magnifiek, geweldig om mee te maken, wij hebben een overnachting gehad op de boot dat zullen jullie ook wel doen he?
    Enfin wens je nog een aantal mooie helaas alweer laatste dagen en alvast een goede thuisreis.
    Ik heb vandaag mijn laatste werkdag gemaakt en wij vertrekken zondag a.s. super.
    Tot over enkele weken en dan kunnen we heerlijk bijpraten.
    Heel veel groetjes uit een momenteel behoorlijk regenachtig Amby en het weekend wordt helaas ook niet zo geweldig, jammergenoeg.
    Hoi de Kemp!!

Verslag uit: Vietnam, Lào Cai

Nathalie

Onze Nattie gaat op reis! Met Djoser een tour door Australie! Waar hoe, wat en waar kan ze jullie beter zelf vertellen door GEREGELD een reisverslagje op haar eigen, persoonlijke, voor haar alleen, privé, website te plaatsen. Af en toe een leuk fotootje erbij en wij zijn weer helemaal blij! We zijn vooral geinteresseerd in de smeuige verhalen, dat begrijp je wel. Als je dit leest, lieve Nat, dan zijn we gezellig aan de borrel bij Huize Stapel voor een farewell dinertje om je nog even een hart onder de riem te steken voor 't geval dat nodig is. Nee hoor, vooral om nog even gezellig samen een glas te drinken op de geweldige reis die je gaat maken en je op het hart te drukken dat je moet genieten en NOOIT met mate! Veel plezier met dit handige webboek en we hopen vaak van je te horen! dikke poen Manon